torsdag 10 februari 2011

Pannkakssång och snöoväder...

Eftersom jag ytterst sällan ser på TV kom dagens snöoväder som en chock för mig när det började. Och som det har snöat, pust och stånk men men förutom att väglaget kraftigt försämras så är det ju inte bara av ondo! Till exempel får vi det ljusare ute, jag kan ha snöbrottning med klassen på morgondagens rast och så är det ju snart sportlov och då vill man ju passa på att åka spark, skidor och eventuellt vill väll tjejerna ta en tur på isen också.

Idag har det sjungits och arbetats flitigt i klass 1As klassrum de är så arbetsmotiverade att de är en fröjd! Idag var det pannkaka till lunch och då passade jag på att lära barnen en sång som jag lärde mig är jag gick i ettan.

Nu ska vi göra pannkaka pannkaka pannkaka,
nu ska vi göra pannkaka vi ska göra hela middan!
Mjöl och mjölk och lite salt, några ägg och de var allt.
Nej vi glömde margarin, smeten blir fin!
Nu ska vi göra pannkaka pannkaka pannkaka,
nu ska vi göra pannkaka vi ska göra hela middan!

Den satt som en smäck och barnen sjöng så tjusigt för bespisningspersonalen!

Jag slutade ganska skapligt idag och var hemma redan vid 16 tiden, väldigt ovanligt för en torsdag.
Innan jag kunde åka från jobbet var jag dock tvungen att skotta fram bilen på parkeringen.

Väl hemma var det bara att hämta in en massa ved och elda igång. Middagen blev efter lite dialog med kyl och frys varmrökt lax och potatismos!

Sedan landade jag 10 minuter i soffan med en kopp te innan jag skulle sticka till Eskilstuna och hämta Amanda och hennes kompis som varit på teaterträning - jättekul att skotta fram bilen igen. Väglaget var inte på topp men kom dock in till stan så tidigt att jag han med en kvart på Ica Maxi där jag till min förvåning hittade en urgullig tunika/klänning som jag kan ha på lördag när det är pubafton i bygdegården! Passade också på att bunkra upp ett lager med glass inför 9 års firandet på söndag.

Nu är vi hemma i två hela stycken! Inga dikeskörningar eller krockar HALLELULIA!!

En dusch har jag tagit med extra varmt vatten! Och nu ska jag nog trilla ner i soffan en liten stund!

<3


Vem vet vi kanske kan bygga en sådan här i år igen...



3 kommentarer:

  1. Hej! Hur går melodin till pannkakssången!? Jag behöver den till temaarbetet men hittar den ingenstans! Finns den någonstans att lyssna på? Tack på förhand!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Skitgammalt inlägg, men jag svarar ändå. Jag kan melodin, men tror att det är en originalmelodi. Jag läste den i en tidning för jättelänge sen.

    Och hela texten är:
    Nu ska vi göra pannkaka pannkaka pannkaka,
    nu ska vi göra pannkaka vi ska göra hela middan!
    Mjöl och mjölk och lite salt, några ägg och de var allt.
    Nej vi glömde margarin, smeten blir fin!
    Pannan den ska vara het, och så i med lite smet,
    den ska vändas om en stund, brunbränd och rund.

    Det finns verser om snögubbe och rocklåtar med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. musiksarah@hotmail.com om du undrar nåt.

      Radera