söndag 6 februari 2011

Att bestiga en häst...

Borde anat att denna dag skulle gå på tok redan imorse men icke...
Vaknar 7 när jag har sovmorgon, jobbet snurrar i huvudet och jag utvecklade ett 10 veckors läsprojekt i sängen! Väl uppstigen känner jag att min onda tå sedan gårdagen fortfarande är ond, börjar gröpa med en nål och ut tittar en 1 cm lång sticka - AJ!!

På med nya ridutstyrseln + ett plåster på stortån så klar! Frukost och iväg till Lotta för att sedan åka till ridskolan för ridlektion 1.
Tjejgänget är ute i god tid och är på plats 20 minuter innan stundande lektion, vi möts av vår ridlärare som säger att vi är tidiga! Nja... tycker vi vi är i god tid... Nej säger hon ni ska ju rida vid 12.30.
VA VA VA??? Någonting måste vara FEL!!
Med lite fix och trix lyckades några av gängets medlemmar få rida, jag och Sara fick sticka till Lotta för att hämta en extra bil, vi skulle få rida vid 12.30 och några av de andra måste iväg till jobb och andra aktiviteter.
Lite sura var vi allt men solen sken ju tack o lov!!

Väl tillbaka blev vi tilldelade en varsin häst, jag hade också ordnat så att Klara (blivande 9 åringen) skulle få en extra ridtur, hon kude inte direkt bli lämnad ensam att vänta på mig och Sara medan vi "åkte" häst i skogen. Nåväl dags att börja ridlektionen detta är vad vi tilldelades:

Klara med första 1:a hästen

Klara med 2:a hästen

Min egen bjässe!!

Så då var det bara rykta, sadla, tränsa och bestiga... ja det där med att bestiga en häst av storlek stor...
Man får leda hästen fram till en trappa gå upp för trappen och gränsla hästen!! Det blev högt!!

Väl uppe skulle vi ut på en åker, ut på en väg och sedan in i en skog, allt frid och fröjd. Solen värmde och hästarna lunkade på och jag började fundera på om jag inte skulle orka med att ta gympapasset till kvällen också för det här var ju lugnt och fint!

TÄNK INTE SÅDANNA TANKAR PÅ EN HÄSTRYGG!!!

En häst fick spatt i skogen och detta spred sig som en löpeld...
Efter blott 10 minuter i skogen började hästarna att göra små tjuvrusningar, detta ökade till stora tjuvrusningar som i slutändan tog en ända med förskräckelse, hästarna började skena och vi slet som djur för att hålla oss kvar och för att försöka få någon kontroll över djuren.

Detta gick dock inte så bra vi lämnade vår ridlärare i skogen och for mot gården i ett fartfyllt sken! Sara var den första att välja mark framför hästrygg, hon hoppade av när hennes häst valde diket framför vägen, där näst var det klaras tur att med berått mod resa sig ur sadeln och hoppa av sin framfarande häst och jag, jag höll mig fast för allt vad jag var värd!! Jag lyckades sitta kvar hela vägen till stallet sedan FLÖG jag av min häst på chokade och vingliga ben och sprang för glatta livet mot min storgråtande dotter!!

Om Sara och Klara vågade sig upp på hästen igen??

SJÄLVKLART, det är ju inga tunnisar vi snackar om!

Om vi ska rida igen? På söndag klockan 11 bestiger vi ännu en gång dessa gnäggande djur!!

Men nu nu ska jag landa i soffan och se på Bones - det har jag förtjänat!!

<3 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar