lördag 16 april 2011

ur askan in i elden...

Yes så är jag åter tillbaka vid kära bloggen efter en rysligt sjuk vecka. Jag lyckades hålla mig hyfsat upprätt under förra helgen och hade firande av Amanda samt Klara iväg på maskerad på lördagen och ridning och firande av pappa med diverse bus med brorsorna på söndagen.

Min glada 12 åring!
Rödluvan...


pappa hade varit i bakartagen, enligt systerlig utsago var tårtan god :)




Jacke!!

Zebban och Charlie...


Sedan är måndag, tisdag och onsdag denna vecka ganska suddigt men de kan ha innehållit ett gäng nysningar, snytningar, toarullar för att stävja snorfloder, hostningar samt en och annan febertopp och medföljande sömndimma på detta... med andra ord mindre happy days.

På torsdagen hade jag bokat in föräldramöte vilket innebar att jag var tvungen att hasa mig ur min sunkiga plyshdress och duscha, sminka mig och se hyfsat anständig ut. Som tur är så var mina elever vansinnigt duktiga och deras föräldrar är även de av den positiva sorten, så det blev en riktigt lyckad kväll :)

Fredagen gick fort, vi hade femorna på besök i klassrummet, de berättade om de nominerade i WCP och de var verkligen superduktiga och pålästa. Efter lunchen gick eller snarare sniglade vi oss runt på en promenad runt dinousarieslingan, vi spanade efter vårtecken och tro mig nu börjar de verkligen komma det kan även en utan luktsinne känna :)

Härligt med vitsippor!


Bukett som Klara plockade till mamma idag!


Efter vårteckenspaningen gick vi tillbaka till klassrummet och diskuterade vad vi hade sett, sedan blev det bildlektion på tema "vårtecken".  Efter jobbet for jag in en sväng till Strängnäs för blixtshopping (allting tar slut när man ligger sjuk) och sedan bar det hem, där tog uppackning och diverse röjning vid så disk och tvätt och sopor fick sig en omgång. Tacos blev det till middag och tidigt i säng blev det då jag var helt slut av sjukdom och dåligt med sömn två nätter på rad (jag har en tendens att "yla mot månen" några dagar innan varje fullmåne, vilket egentligen innebär att jag inte kan sova och snurrar som en propeller i sängen - inte kul när man ska upp och jobba).

Idag tog jag och tjejerna sovmorgon :) sedan for vi till mamma för en dag i vad som skulle vara mysandets tecken. Solen sken och vi hade bra musik i stereon i bilen, väl hemma hos kära mamma fick jag mitt första påskägg på flera år! Det är jättefint och alldeles rosa, fyllt med kola, choklad och te MUMS!!


Syrran och Krille kom över och vi fikade, pratade och njöt av solen. Sedan skulle vi ge oss på några sorkbon som mamma trodde att hon hade i rabatten, dessa visade sig var växter (stora timjanplantor) som hade gräsfyllts. När vi ändå var i farten kunde vi väll också elda lite gräs... sagt och gjort fram med tändare och tändstickor, hink och vattenkanna fyllda med vatten och krattor att räfsa och banka med. Det var surt i gräset och brann bara i korta små omgångar tills en liten gnista fick för sig att hoppa (självklart från min lilla gräshög) rakt in i häcken som omgärdar mammas uteplats. Erica sa: - Jag tror det brinner i häcken. Jag: - Nejdå det är ingen fara. "VOFF" sa det, så brann det utav bara helvete!! Krille skrek ring brandkåren men ingen lyssnade alla sprang som galningar efter vatten... efter en stund kom mamma på att det finns ju brandsläckare. Fram med den och sedan fick jag verkligen nytta av mina kunskaper från brandutbildningen. När brandkåren väl kom var elden släckt, mammas veranda är genomdränkt av vatten, flera av hennes trädgårdsdynor fick stryka på foten på grund av brandskador, fleecen som jag hade på mig var eldsvedd, så var även Krilles ena arm som hade förlorat diverse hår och fått en bränblåsa.

Tack och lov så klarade vi oss med blotta förskräckelsen! Men det dröjer nog bra länge innan jag törs elda gräs igen. Efter att mammas veranda blivit genomdränkt, den värsta röran blivit uppstädad och den värsta uppståndelsen hade lagt sig så var det dags att tända grillen... denna gång gick det dock smärtfritt och vi fick en god måltid bestående av nötkött, sallad och goda såser!

Efter maten gick jag, mamma och tjejerna ner till vattnet och satt och slappade men det blåste lite ruggigt så vi gick tillbaka och satte oss på verandan och njöt av solen i lä med en varsin kopp varm dryck.

Efter en stund i solen var det dags att prova klänningar som mamma hade skickat efter men tänkte skicka tillbaka. En av dessa klänningar är grymt snygg - en riktig partyklänning i rött och svart så jag slog till! Så nu är det bara att invänta den där STORA FESTEN!! Undrar när den kommer??

Sedan for vi hem och trotts att klockan var nästan 21 så satte jag och tjejerna igång och städade, nu ser det hyfsat anständigt ut på bottenvåningen och bloggen har jag skrivit i så nu är det dags för sömn om man ska orka sig upp på hästryggen imorgon igen!

<3 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar